6.1 C
Brno
Pondělí, 27 března, 2023
DomůRady a NávodyJak se cítit za volantem bezpečně?

Jak se cítit za volantem bezpečně?

Vydáno

- Reklama -PR články

Časy, kdy ježdění bez zapnutých bezpečnostních pásů bylo více „frajeřinou“ než očividnou nezodpovědností, jsou dávno pryč. Prevence nehod a zranění v autech je v módě více než kdy předtím a v modernější podobě.

Jsou však lidé, kteří i ve 21. století tvrdí, že používání různých asistentů a technologií v autech jim ubírá ze šoférského zážitku.

Na druhé straně právě vývoj nových technologií ovlivňuje pokles vážných dopravních nehod, úmrtí a zranění na silnicích.

Moderní auta totiž dávají při řízení pozor spolu s vámi. V autě totiž nejsme zodpovědní jen za sebe, ale i za své okolí a pasažéry, které vezeme.

A pokud jsou neposední, například jako malé děti, hodí se nám pomocná „ruka“ spolehlivého vozidla vybaveného inteligentními systémy.

Pásy jsou nezbytnost
Největší podíl na bezpečné jízdě mají stále tradiční bezpečnostní prvky – zapnutý pás pro všechny pasažéry, kvalitní materiály, které v autě pohltí náraz a ochrání lidi uvnitř, airbagy, ale například i správné pneumatiky či kvalitní světla.

Každý z těchto prvků umí doslova zachránit život a všechny spolu mohou za to, že se na cestách cítíme mnohem bezpečněji. Od roku 2006 je zapínání pásů povinností v celé Evropské unii.

Přesto je však nezapnutý pás druhou nejčastější příčinou smrti při nehodách v Evropě. To je víc, než způsobí alkohol za volantem. Řidiči či řidičce dokonce nepomůže, je-li sám zapnutý, když si pasažér za ním bezpečnostní pás nezapnul.

Energie z nárazu může totiž osobu za ním vymrštit ze sedadla takovou silou, že řidiče doslova narazí o volant a může mu způsobit vážná zranění či dokonce smrt.

Dobrou zprávou je, že všechna nová auta vybavená moderními technologiemi vás na „zapásání“ pasažéry upozorní, a tak můžete děti či dospělé vezoucí se vzadu poprosit, aby si svůj pás zapnuli.

Výdobytky technologií však sahají ještě mnohem dál. V autech se neustále zlepšují použité materiály, umístění jednotlivých prvků a tvz. deformační zóny, které spolu s airbagy pasažérů dokáží při nárazu velmi efektivně ochránit, zejména v nižších rychlostech, jelikož nejvíce smrtelných nehod na silnicích se stále stává právě ve městech a mimo dálnice.

Aktivní ochrana
Pásy a airbagy jsou již samozřejmostí. Mnohem zajímavější věci se dnes skrývají v doplňkových balíčcích výbavy, které se pomalu stávají novým standardem a ze řízení dělají příjemný a pohodlný zážitek, který ocení pokročilí řidiči i začátečníci.

Pokud běžně řídíte v autě plném dětí a věcí, víte, že multitasking je při této činnosti na denním pořádku. Musíte dávat pozor na cestu, chodce, na to, co vám říkají zezadu děti, na kontrolky v autě, na aktuální počasí a stav vozovky, na okolní provoz.

Pokud vám tedy auto samotné pomůže usnadnit alespoň jednu z těchto činností, je to docela výhra, co řeknete? Moderní asistenční systémy vám mohou pomoci například sledovat mrtvý úhel, ze kterého se k vám často auto přiblíží, aniž byste včas uměli zareagovat.

Malá praktická dioda ve zpětném zrcátku či zvukový signál vám v tomto případě dají najevo, jestli se můžete bezpečně přeřadit, nebo odbočit.

Stejně efektivně vám umí pomoci i couvací kamera a senzory, které vás upozorní na přijíždějící vozidlo, cyklistu nebo chodce, když právě vyjíždíte z parkovacího místa.

Určitě se vám už stalo, že vám při couvání z parkoviště překáželo ve výhledu jiné auto nebo stěna, za kterou nebylo vidět. Namísto modlení se, aby nikdo nešel nebo vás alespoň včas uviděl, s takovým pomocníkem můžete být opět pánem, resp. šéfkou situace.

Praktičtí pomocníci
Jednou z hlavních nezávislých organizací, která v Evropě zkoumá bezpečnost nových aut, je Euro NCAP. Na základě jejich testů jednotlivé modely získávají od nula do pěti hvězdiček a počet bodů za různé oblasti bezpečnosti v autě.

Euro NCAP vznikla v roce 1996 a stále zpřísňuje své standardy. Právě elektronické asistenční systémy podle jejich testů výrazně ovlivňují zvyšování bezpečnosti cestujících v autech.

V nejnovější sérii testů se organizace Euro NCAP zaměřila na tzv. AEB a ACC – adaptivní tempomat a sérii prvků, které řidiči pomáhají udržet si konstantní rychlost a bezpečnou vzdálenost od jiných aut, nouzově zabrzdit, ochránit chodce či udržet se v jízdním pruhu.

Auta, která tyto systémy nenabízejí, už dnes pět hvězdiček prostě nezískají. Asistent udržování v jízdních pruzích vám například pomůže, když vaše pozornost na vteřinu sklouzne k rozhovoru s dětmi nebo se soustředíte na navigaci a značky před sebou.

Kdybyste i náhodou zatočili volant mimo pruh, systém vás dokáže sám vrátit zpět nebo udržet v rovné linii mezi čarami.

Auta dnes už dokážou detekovat únavu řidiče a při dlouhých cestách vás samy upozorní, že je nejvyšší čas dát si přestávku a osvěžit se. No není milé, když se o vás někdo takhle stará?

Nejnovější články

Platina

Platina je kov, který je stále více populární jako investiční aktivum díky své ceně...

Jak budeme jíst příští rok? Výstředně a ekologicky

Móda a trendy se nevyhýbají ani gastronomii. Zatímco před nedávnem věděli o rostlinných mlékách...

Co má malé české město společného s Jeruzalémem?

Třebíč je město, které vám svými památkami vypráví příběh soužití dvou různých náboženství, dvou...

Valentýnské dárky řešíme na poslední chvíli.

Valentýn už s plnou platností zdomácněl iv našem prostředí. Podle marketingových průzkumů ho plánuje...

Další články autora

Jak budeme jíst příští rok? Výstředně a ekologicky

Móda a trendy se nevyhýbají ani gastronomii. Zatímco před nedávnem věděli o rostlinných mlékách...

Co má malé české město společného s Jeruzalémem?

Třebíč je město, které vám svými památkami vypráví příběh soužití dvou různých náboženství, dvou...

Valentýnské dárky řešíme na poslední chvíli.

Valentýn už s plnou platností zdomácněl iv našem prostředí. Podle marketingových průzkumů ho plánuje...